Kapitel
5
Dansk
Kulturliv
I Danmark hører kultur og hverdagsliv sammen.
Byerne, landskabet, skolerne,
teknologien, videnskaben, kunsten og de måder,
danskere møder hinanden på,
er blevet til igennem en lang kulturhistorie.
Dansk kultur har rødder tilbage til
den tid, da de første mennesker slog sig ned
her. Man kan stadig gøre fund af
smykker og brugsgenstande fra de ældste tider
og fornemme det liv, der engang
blev levet i Danmark.
I landskabet ser vi spor af de ældste tiders
gravhøje og store fæstningsanlæg.
Kongernes og adelens kultur springer også i
øjnene med slotte og herregårde
overalt i Danmark. De brede befolkningslags
liv og hverdag har gennem mange
århundrede også præget landets kultur. Deres
arbejde har formet landskabet og
kulturen og omgangsformerne på arbejdspladser
i Danmark.
| nyere tid, da velfærdsstaten for alvor
udviklede sig i anden halvdel af 1900tallet, blev det anset for vigtigt at styrke
kulturlivet, videnskaben og kunsten. Et
aktivt kulturliv blev betragtet som
forudsætningen for det enkelte menneskes
trivsel og velbefindende. Kunst og kultur blev
set som demokratiets grundlag,
og kunsten måtte gerne provokere og stille
spørgsmål ved vedtagne sandheder.
Selv om det ikke er alle, der ofte går i
teateret eller læser mange bøger, skaber
kunst og kultur et samfundsliv, der gavner
hele befolkningen.
Velfærdsstaten har derfor fremmet kulturlivet
og dermed også været med til at
gøre Danmark internationalt kendt inden for
flere kunstarter.
| dette kapitel gives et overblik over dansk
kulturliv.
Det er ikke alle vigtige kunstnere, der bliver
nævnt, men kapitlet gennemgår
forskellige aspekter af historien om
kulturlivet i Danmark inden for følgende
områder:
Litteratur.
Billedkunst og skulptur.
Musik.
Arkitektur og design.
Scenekunst.
Film.
LITTERATUR
Den ældste litteratur i Danmark er skrevet på
oldnordisk med runer, vikingetidens bogstaver. Ordet ”runer” betyder
"hemmeligheder", og runerne blev ofte
tillagt magisk kraft. Den mest kendte danske
runeindskrift findes på Harald
Blåtands Jellingsten fra anden halvdel af
900-tallet. Her fortæller kong Harald,
at han vandt sig hele Danmark og Norge og
gjorde danerne kristne. Runeskriften
blev udbredt overalt i Norden, hvor den visse
steder har været anvendt længe
efter, at de latinske bogstaver blev indført.
En stor del af middelalderens litteratur blev
skrevet på latin. Det gælder også
Saxos (cirka 1160-1208) danmarkshistorie,
Gesta Danorum (Danernes bedrifter),
fra begyndelsen af 1200-tallet. Værket skulle
vise, at Danmark var et land i sin
egen ret, uafhængigt af tyskerne, og at
Danmarks daværende konge Valdemar
den Store (1131-82) var landets retmæssige
hersker. Saxo fortæller med både
drama, fantasi og humor om dansk historie.
Et andet vigtigt værk fra den tidlige
litteraturhistorie er Christian den 4.s datter
Leonora Christinas (1621-98) skildring af sit
fængselsophold, Jammers Minde
(1673-74, udgivet i 1869). Her beskriver hun
sin lange indespærring og anklagerne mod hende for landsforræderi. Hun
fortæller om, hvordan hun kæmper
med at finde en mening med livet, og hvordan
hun holder øje med alt, hvad der
foregår omkring hende.
1700-tallets og oplysningstidens mest
fremtrædende dansk-norske forfatter
var Ludvig Holberg (1684-1754). Holberg ville
fremme oplysningstidens idealer
om, at befolkningen gennem oplysning,
tolerance og kritisk tænkning kunne
blive friere og bedre mennesker.
Han skrev blandt andet satiriske teaterstykker
- komedier — en af de mest
berømte er Jeppe på Bjerget (1722), hvor den
alkoholiserede bonde Jeppe bliver
bildt ind, at han er herremand. Jeppe vækker
tilskuernes medfølelse, når han
spørger sig selv om, hvorfor han drikker, og
fortæller om, hvordan han får tæsk
af sin kone. Men man ser også kritisk på
Jeppe, da han som herremand er lige
så meget en tyran som dem, der plejer at have
magten.
Dansk litteratur fra 1800 til i dag tæller
flere verdenskendte forfattere. Den mest berømte er H.C. Andersen (1805-75),
der blev født i Odense. Han blev især kendt for sine eventyr, som har glædet
både børn og voksne i Danmark og resten af verden gennem næsten to århundreder.
Eventyrerne er oversat til over 125 sprog. ”Den lille havfrue”, "Den
grimme ælling”, "Kejserens nye klæder”, ”Den lille pige med
svovlstikkerne” og "Grantræet” er blandt de mest læste. Andersens eventyr
har også inspireret Disneys tegnefilm, blandt andet til filmen Den lille
havfrue (1989).
Hanseventyr er skrevet til flere aldersgrupper
på samme tid. På den ene side rummer de børnefortællingers fantasi og
overnaturlige verden. På den anden side handler de om emner, som er vigtige for
voksne: fordomme, i fattigdom, snobberi og dobbeltmoral. H.C Andersen
(1805-75).
Adam Oehlenschlåger (1779-1850) var en af
nationalromantikkens kendteste
digtere. Nationalromantikken ville fremme alt,
hvad der er særligt dansk i kultur,
natur og historie. Oehlenschlåger skrev
Danmarks ene nationalsang, ”Der er et
yndigt land” (1819). Et andet af hans mest
kendte værker er digtet ”Guldhornene” fra 1802, som handler om fundet af to
smukke guldhorn fra oldtiden, som
siden blev stjålet og smeltet om.
Steen Steensen Blicher (1782-1848) var en af
de første danske forfattere, som
skrev om menneskers liv | det dengang fjerne
og ukendte Jylland, langt væk
fra hovedstaden og byen. Han fortalte om
bønders, præsters, embedsmænds,
omvandrende handelsfolks og fattiges tanker,
håb og værdier. Han er blandt
andet kendt før Brudstykker af en Landsbydegns
Dagbog (1824), hvor hovedpersonen, en fattig ung mand, fortæller om sit
beskedne liv, sine drømme og sin
ulykkelige forelskelse i en pige fra adelen,
som han ikke kan få.
Det såkaldte ”moderne gennembrud” i slutningen
af 1800-tallet ville gøre op
med nationalromantikken og samfundets
traditioner. Forfatterne forsøgte at
udfordre datidens holdninger til for eksempel
religion, kultur, familieliv og kønsroller, som hidtil var taget for givet. Blandt
tidens vigtigste nye værker er Herman
Bangs (1857-1912) Ved Vejen (1886). Værkerne
beskriver erfaringer omkring
køn og samfund, som datiden helst ville glemme
og undgå at tale om. Et andet
hovedværk fra denne periode er Henrik
Pontoppidans (1857-1943) Lykke-Per
(1898-1904) Pontoppidans store roman handler
om Per, som er vokset op på
landet i en præstefamilie med traditionelle
værdier.
Han tager til København og oplever det moderne
samfunds muligheder med
blandt andet industri og videnskab, men også
en ny rodløs tilværelse. Per har
store drømme og planer for en modernisering af
Danmark. Pontoppidan modtog
Nobelprisen i litteratur i 1917.
Martin Andersen Nexø (1869-1954) skrev især
bøger om fattige mennesker og
deres kamp for bedre arbejdsforhold og
levevilkår. Særlig kendt er romanerne
Pelle Erobreren (1906-10) og Ditte
Menneskebarn (1917-21). Begge romaner er
senere blevet filmatiseret.
| 1900-tallets danske litteraturhistorie er
Johannes V. Jensen (1873-1950) og Karen Blixen (1885-1962) nogle af de mest
værdsatte forfattere. Johannes V. Jensens bedst kendte roman er Kongens Fald
fra 1901, en historisk i roman om 1500-tallets Danmark.
Den fortæller om kong Christian den 2s
(1513-23) forgæves kamp for at beholde magten som konge. Den handler om
brutalitet, ambitioner og begyndelsen på Danmarks gradvise nedgang til en
småstat frem mod 1800-tallet. Et andet hovedværk af Johannes V. Jensen er
Himmerlandshistorier (1898-1910), som er en samling af kortere fortællinger,
der handler om bønder og fattigfolk i Himmerland i Jylland, hvor Johannes V.
Jensen voksede op. | 1944 fik Johannes V. Jensen Nobelprisen i
litteratur. Karen Blixen (1885-1962).
Karen Blixens bedst kendte værk er Den
Afrikanske Farm fra 1937. Den handler
om hendes oplevelser i Kenya i de første
årtier af 1900-tallet, som dengang var
en britisk koloni. Blixen fortæller her om
livet på sin kaffefarm. Hun er på den
ene side præget af de europæiske koloniherrers
tankegang, men hun er på den
anden side kritisk over for koloniherrerne og
deres behandling af den afrikanske
befolkning, og hun prøver at indrette livet på
sin farm på en anden måde. Hendes
værk udtrykker hendes kærlighed til og respekt
for Afrikas folk, kultur og natur.
Hun fortæller endvidere om den tragiske
kærlighedshistorie, hun selv oplever
med en engelsk mand. Karen Blixen udgav på
både dansk og engelsk en række
fortællinger om menneskelige lidenskaber,
længsler og livsdramaer, som har
gjort hende kendt i hele verden.
Tove Ditlevsen (1917-76) voksede op i en
fattig arbejderfamilie på Vesterbro i København, og hun drømte allerede som
barn om at blive digter, selv om hendes far sagde, at det kunne piger ikke
blive. Hun skrev både digte, romaner og noveller om at være barn, kvinde og
fattig I datidens samfund, og blandt hendes hovedværker er Barndommens Gade
(1943). Tove Ditlevsen er i de seneste år, længe efter sin død, også blevet
populær i udlandet — isæri USA, Storbritannien og Tyskland, hvor hendes
erindringsserie, Barndom, Ungdom og Gift (1967-71) er udgivet inye
oversættelser.
Blandt forfatterne i det 20. århundrede var
Klaus Rifbjerg (1931-2015) en af de mest produktive. Mest kendt er romanen Den
kroniske uskyld (1958), der fortæller om samfundets ungdom og skoleliv.
Romanens kontante og morsomme kritik af skolen og de voksnes snæversyn har
gjort den populær hos generationer af unge læsere.
Midten af 1960'erne blev kendetegnet af en
udvikling i dansk litteratur, som
gik i mange nye retninger med forfattere som
Suzanne Brøgger (født 1944).
Mens Suzanne Brøgger I høj grad skrev romaner
om kvindefrigørelse, var en
række andre forfattere inspireret af
rockmusik, ungdomsoprør og populærkultur. En anden markant skikkelse var Inger
Christensen (1935-2009). Hendes
digt ”Sommerfugledalen” (1991) anses som et af
de store værker i nyere dansk
litteratur. Inger Christensens værker er
oversat til mange sprog. Hun blev flere
gange nævnt som en stærk kandidat til
Nobelprisen i litteratur.
Naja Marie Aidt (født 1963) startede også sit
forfatterskab som digter, men har
siden desuden skrevet romaner og noveller.
Hendes mest kendte værk er Har
døden taget noget fra dig, så giv det tilbage.
Carls bog (2017) om sorgen over
hendes unge søns tragiske død.
Michael Strunge (1958-86) fik i 1980'erne
mange unge læsere for sine digteom drømme, depression, kærlighed, oprør og
storbyliv. Hans hovedværk er Verdenssøn (1985). En af Michael Strunges læsere
var Yahya Hassan (1995-2020), der debuterede med digtsamlingen Yahya Hassan
(2013). Samlingen blev solgt i et rekordoplag på langt over 100.000 eksemplarer
og er den bedst sælgende digtsamling i Danmark nogensinde. Hassans digte om
opvækst og ungdomsliv som indvandrer I et ghettokvarter skabte voldsom debat,
fordi de pegede på alvorlige samfundsproblemer og på stød mellem danske normer
og normerne i socialt belastede indvandrermiljøer.
BILLEDEKUNST OG SKULPTUR
De ældste eksempler på billedkunst og
udsmykning af genstande i Danmark
går langt tilbage i tiden. Den
vigtigste skat fra de ældste tider er den såkaldte
Solvogn — en figur, der forestiller solen, der bliver trukket
af en hest. Solvognen
stammer fra den ældre bronzealder, cirka 1350 før Kristus. | den tids religion
blev solen tilbedt, og Solvognen viser,
hvordan solen om dagen blev trukket
hen over himlen af en af sine hjælpere, en
hest. En slange, en fisk og to skibe
førte solen igennem resten af døgnets timer.
Solvognen er fremstillet af guld og
bronze.
Der blev i henholdsvis 1639 og 1734 gjort et
stort guldfund i form af guldhornene fra Gallehus i Sønderjylland. De var
udsmykket med mange figurer og
med runer. Guldhornene stammer fra omkring 400
efter Kristus. De blev stjålet
og omsmeltet i 1802. De er genskabt på
grundlag af tegninger, men detaljer i
udsmykningen er usikre.
Med kristendommens indførelse i Danmark fra
9000-tallet kommer kirkekunsten
til Danmark. Den blander sig med vikingetidens
udsmykninger med menneskeog dyrefigurer. Det kan blandt andet ses på
Harald Blåtands Jellingsten fra
anden halvdel af 900-tallet, hvor Jesus
fremstilles som en stærk og sejrende
vikingekriger.
Middelalderens (cirka 1050-1500) mange
nybyggede kirker blev udstyret med
kalkmalerier, der fungerede som en slags
tegneserier. Malerierne skulle bidrage
til, at det store flertal af befolkningen, der
ikke kunne læse Bibelen og ikke
forstod latin, som var kirkens sprog frem til
reformationen, også kunne opfatte
kristendommens budskaber.
Efter reformationen i 1536 var det især kongen
og adelen, der brugte kunsten
til at vise deres rigdom og betydning. De
mange imponerende kunstværker
på Kronborg i Helsingør demonstrerer kongens
magt og herunder 40 vævede
tapeter, der viser danske konger.
Christian den 4. havde særlig stor interesse
for kunst og kultur og fik flere
kendte udenlandske malere til at komme til
Danmark for at male kongen og
hans familie samt udsmykke kongens mange
slotte.
Med enevældens indførelse i 1660-61 blev magten
centraliseret hos kongen.
For at kunne uddanne danske kunstnere, der
kunne måle sig med udlandets,
grundlagde Frederik den 5. (1746-66) Det
Kongelige Danske Kunstakademi på
Charlottenborg på Kongens Nytorv i København,
hvor det stadig har sit hjemsted.
Et værk fra denne periode, der anses for at
være et højdepunkt i dansk kunsthistorie, er den franske
Jacques-Francois-Joseph Salys (1717-76) rytterstatue
af Frederik den 5. (1746-66) fra 1771, der
står midt på Amalienborg Slotsplads
og regnes for at være en af Europas smukkeste
rytterstatuer. Statuen kostede i
øvrigt mere at opføre end Amalienborgs fire
palæer tilsammen.
Første halvdel af 1800-tallet har fået
betegnelsen Guldalderen, fordi dansk
kultur, kunst og videnskab blomstrede med
flere internationalt kendte navne:
for eksempel forfatteren H.C. Andersen
(1805-75), filosoffen Søren Kierkegaard
(1813-55), fysikeren H.C. Ørsted (1777-1851),
digteren Adam Oehlenschlåger
(1779-1850) og N.F.S. Grundtvig (1783-1872).
En berømt kunstner fra Guldalderen er Bertel
Thorvaldsen (1770-1844), som
er Danmarkshistoriens bedst kendte
billedhugger. I 1797 rejste han til Italien
og levede flere år i Rom. Her skabte han,
inspireret af kunsten fra Romerriget, en række skulpturer, blandt andet
gravmonumentet over pave Pius 7. I
1838 vendte Thorvaldsen tilbage til Danmark.
Hans skulpturer fik deres eget
museum, Thorvaldsens Museum, der ligger i
København. Museet åbnede 1848
og var den første museumsbygning i Danmark,
som befolkningen havde adgang
til. Her udstilles Thorvaldsens skulpturer
samt hans egen samling af malerier og
kunstgenstande fra den antikke oldtid for
cirka 2.000 år siden.
Inden for malerkunsten er C.W. Eckersberg
(1783-1853) en af de vigtigste kunstnere fra Guldalderen. Eckersberg var blandt
andet med Thorvaldsen på studieophold i Rom. Han arbejdede med motiver fra
landskabet og folkelivet omkring
Rom.
| tiden herefter har kunstmalere som Vilhelm
Hammershøi (1864-1916) præget
dansk billedkunst. Vilhelm Hammershøj er ikke
mindst blevet værdsat af sin
eftertid for sin evne til at male lys og
skygge i en boligs rum. Hans maleri, ”Interiør fra Strandgade 30”, er malet i år 1900 og
forestiller malerens kone Ida, der
står og læser i ægteparrets hjem på
Christianshavn i København. Maleriet blev
i 2019 solgt på en auktion for 31,5 millioner
kroner og blev dermed det dyrest
solgte danske maleri nogensinde.
Andre betydelige kunstnere fra samme periode
er P.S. Krøyer (1851-1909) og ægteparret Anna Ancher (1859-1935) og Michael
Ancher (1849-1927), der hører til kredsen af de såkaldte Skagensmalere. Mod
slutningen af 1800-tallet slog en række malere sig ned i Skagen, som er
Danmarks nordligste by. De malede både den lokale befolknings hverdagsliv og
malernes egne tilværelser. Lyset fra de to have, Skagerrak og Kattegat, der
omgiver Skagen, kom til at spille en særlig rolle i deres billeder.
| nyere tid hører Asger Jorn (1914-73) tilde
verdensberømte danske billedkunstnere. Han var med til at stifte den
internationale kunstnergruppe Cobra, der
fik sit navn fra kunstnernes hjembyer
København (Copenhagen), Bruxelles og
Amsterdam. Cobra eksisterede fra 1948 til 1951. Hans hovedværk er det store
maleri ”Stalingrad”, der er navngivet efter
den by, hvor et af 2. Verdenskrigs
blodigste slag fandt sted i 1942-43, og hvor
Sovjetunionen besejrede Tyskland.
Slaget regnes som krigens vendepunkt, som
begyndelsen til det endelige tyske
nederlag i 1945. Jorn arbejdede på billedet
fra 1957-72. Den dominerende farve er
hvid-grå som sneen ved byen og med røde stænk
overalt, som symboliserer blod.
Tre af de vigtigste billedkunstnere inden for
de seneste årtier er Per Kirkeby
(1938-2018), Bjørn Nørgaard (født 1947) og
Lene Adler Petersen (født 1944).
Kirkeby er internationalt anerkendt for sine
store abstrakte malerier, der
forholder sig til en naturverden, og hans
billeder har været udstillet over alt i
verden. Lene Adler Petersen har arbejdet med
både film, aktioner, grafik, maleri
og skulptur. | 1969 skabte hun og hendes mand
Bjørn Nørgaard aktionen "Den
kvindelige Kristus”, hvor hun vandrede nøgen
gennem Børsen i København med
et kors i hånden. Aktionen blev et ikon for en
ny eksperimenterende og kritisk
kunst vendt mod kapitalistiske og
mandsdominerende normer.
En vigtig nyere kunstværk er Bjørn Nørgaards
hovedværk bestående af 17
store gobeliner (vægtæpper), som udsmykker
riddersalen på Christiansborg og
fortæller danmarkshistoriens gang tilbage fra
vikingetiden og frem til vores tid.
Gobelinerne var en fødselsdagsgave fra en række
erhvervsorganisationer, virk-
somheder med mere til Dronningens 50-års
fødselsdag i 1990. De tog 10 år at
lave og blev indviet på Dronningens 60-års
fødselsdag i år 2000.
En anden kunstner, der har gjort sig bemærket
de seneste årtier, er danskislandske Olafur Eliasson (født 1967). Et af
hans mest kendte værker er Your
rainbow panorama (Din regnbueudsigt) (2011)
oven på kunstmuseet ARoS i
Aarhus, som er en 150 meter lang cirkelformet
gangbro i glas, hvor man kan se
ud over Aarhus i alle regnbuens farver.
MUSIK
De mange store horn, der er bevaret fra
bronzealderen (1700-500 før Kristus),
tyder på, at musik har været kendt i Danmark i
flere tusinde år. Man ved dog
ikke med sikkerhed, hvad de smukke såkaldte
”lurer” har været brugt til. De er
fundet parvis, og eftertiden har forsøgt at
spille på dem, men hvordan det skal
gøres, vides ikke med sikkerhed. | det hele
taget er oplysningerne om musikken
før kristendommens indførelse i 900-tallet
meget sparsomme.
Med kristendommen kom den katolske kirkemusik
til Danmark, og efter reformationen i 1536 blev salmesangen, hvor menigheden
skulle synge med, en vigtig
del af gudstjenesten. Reformationen er derfor
også blevet kaldt den syngende
revolution, og riget blev samlet om
salmebøger, som var autoriseret af kongen,
og som alle skulle bruge - den første udkom i
1569.
I slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af
1800-tallet indvandrede flere tyske
musikere og komponister til Danmark og
fornyede mu-sikken. Friedrich Kuhlau
(1786-1832) skrev musik til det
nationalromantiske festspil Elverhøi (1828),
hvor musikken til digteren Johannes Ewalds
(1743-81) ”Kong Christian stod ved
højen mast” (1778/79), den ene af Danmarks to
nationalsange og Danmarks
kongesang, indgår. Teksten til ”Kong Christian
stod ved højen mast” er skrevet i
1778/79 af Johannes Ewald (1743-81). Danmark
har som et af de eneste lande i
verden to nationalsange. Den anden
nationalsang er 'Der er et yndigt land", som
Adam Oehlenschlåger skrev teksten til i 1819,
hvortil Hans Ernst Krøyer (17981879) komponerede musikken i 1835.
En af Højskolesangbogens mest kendte
komponister er Carl Nielsen (1865-1931),
der havde rod i et folkeligt musikliv på Fyn.
Han blev med sine operaer,
symfonier,kammermusik og sange den mest fremtrædende danske komponist
nogensinde.
Hans musik tog afsæt i 1800-tallets romantiske
stil, men han fik forenet det folkelige og det moderne, og han arbejdede både
med enkel og meget
kompliceret musik.
Dansk jazzmusik har talt fremragende musikere,
kapelmestre og komponister fra Leo Mathisen (1906-69) til Palle Mikkelborg
(født 1941) og den dansk-amerikanske Marilyn Mazur (født 1955).1 1960'erne var
København hjemsted for en række amerikanske jazzmusikere: eksempelvis Stan
Getz, Ben Webster og Dexter Gordon, der søgte et kunstnerisk fristed i Danmark
i en periode, hvor USA var præget af uroligheder og raceforfølgelse.
| det 20. og 21. århundrede har rock- og
popmusikken haft et meget stort
publikum. Mange forskellige strømninger gør
sig gældende, og komponisten
Bent Fabricius Bjerre (1924-2020) blev kendt
for at skrive stribevis af melodier til film og tv-serier som eksempelvis
Matador. Blandt de vigtigste bands og
musikere er Gasolin, Anne Linnet og TV2,
Gasolin med forsangeren Kim Larsen
(1945-2018) kombinerede pop og rock og bidrog
til den danske sangskat med
sange som ”Kvinde min” (1975) og ”Hva' gør vi nu, lille du?”
(1976). Kim Larsen
fik en lang karriere som sanger og
sangskriver, og mange af hans sange bliver
brugt ved familiefester, fordi han kan
udtrykke følelser, humor og solidaritet på
en enkel og underfundig måde.
Anne Linnets sang ”Smuk og dejlig” (1976)
handler om lesbisk kærlighed, og
bandet TV2 fra Aarhus, der selvironisk kaldte
sig selv "Danmarks kedeligste
orkester”, synger om blandt andet hverdagen,
kærligheden og om vigtigheden
af at turde leve livet og gribe dets
muligheder. Blandt TV2's mest kendte numre
er ”Nærmest lykkelig”. | 1990'erne havde den
dansk- norske musikgruppe Aqua
stor succes med deres dansepop, hvor særligt
nummeret "Barbie Girl” var et
globalt hit. Aqua udgav to albums i deres
storhedstid, og med omkring 28 mio.
solgte cd'er er det en af de mest sælgende danske musikgrupper
nogensinde
| de senere år har særligt gruppen Lukas
Graham med forsangeren Lukas
Forchhammer i spidsen haft stor succes i både
Danmark og internationalt.
Gruppen udgav sit første album i 2012, og
nummeret "7 Years" er et af de mest
indtjenende danske numre i 2010'erne.
Danmark har vundet Eurovision Song Contest
(Det Europæiske Melodi Grand
Prix) tre gange. Første gang var i 1963 med
"Dansevise", som blev fremført af
Grethe Ingmann (1938-90) og Jørgen Ingmann
(1925-2015). Anden gang i år
2000 med "Smuk som et stjerneskud/Fly on
the Wings of Love”, skrevet og fremført af duoen Brødrene Olsen, der består af
Jørgen Olsen (født 1950) og Niels
Olsen (født 1954). Tredje gang var 2013 med
"Only Teardrops ”, som blev sunget
af Emmelie de Forest (født 1993).
ARKITEKTUR OG DESIGN
Arkitektur og design afspejler altid et
samfunds muligheder, holdninger og
værdier, og er med til at gøre et land
genkendeligt. | Danmark er der tradition
for at lægge vægt på hensyn til praktiske
funktioner og på enkelhed. Det ser
man allerede i de mange landsbykirker og
bindingsværksgårde, som gennem
flere århundreder frem til midten af
1800-tallet blev opført på bakketoppe og i
landskabet rundtom i landet. Det er også
kendetegnende for de mere eksklusive
ejendomme, som efter inspiration fra græsk og
romersk arkitektur blev opført
i perioden cirka 1760-1860, og som især kom
til at præge bybilledet i København. Et eksempel er Københavns domkirke, Vor
Frue Kirke, som er tegnet af
C.F. Hansen (1756-1845). Den blev opført i
årene 1811-29. Dele af domkirken
har form som et romersk tempel, mens indgangen
er formet som en græsk
tempelfront.
| dag forbindes dansk arkitektur og design
især med funktionalismen, som er
en måde at formgive på, hvor man især lægger
vægt på praktiske funktioner.
Funktionalismen opstod Ii 1920'erne, hvor den
først og fremmest var med til at
forbedre byernes dårlige boligstandard. | de
efterfølgende mange årtier kom
funktionalismen i arkitekturen til at præge
opbygningen og udformningen af den
danske velfærdsstat, for eksempel mange
danskeres boliger.
Én af funktionalismens idéer var, at hvis man
fjernede ornamenter (udsmykninger)
fra for eksempel huse og møbler og gjorde dem
mere ens og enkle i udtrykket,
så reducerede man også deres tilhørsforhold
til bestemte klasser i samfundet.
Funktionalismens politiske dagsorden var
ønsket om mere social lighed.
På den måde er funktionalismen blevet et
udtryk for den brede danske middelklasse og dens moderne livsstil.
Et eksempel på funktionalisme er Aarhus
Universitet, som blev opført i 1931-33.
Ideen bag universitetet var at skabe en form
for akademisk landsby præget af
åbenhed og harmoni, samt ønsket om at
integrere universitetets mange formål i
en helhed. | Universitetsparken ligger således
de bygninger, der huser de enkelte
institutter som for eksempel jura, historie,
musik og statskundskab. Men parken
rummer også kollegier, en sø og vandløb.
Andre eksempler på funktionalisme er Poul
Henningsens lamper og Børge Mogensens møbler. Poul Henningsen (1894-1967), også
kaldet PH, var både samfundsdebattør, revyforfatter, filmproducent og arkitekt,
men blev mest kendt for sit lampedesign, som gjorde det elektriske lys
blændfrit. Lampen består af tre skærme, hvis størrelser, materialer og farver
kan kombineres i talrige variationer, sådan at lampen skaber en både behagelig
og praktisk belysning til forskellige formål og priser.
| 1940'erne udviklede Børge Mogensen (1914-72)
et funktionalistisk præget
møbelprogram for supermarkedskæden FDB
(nuværende Coop), der var tilsvarende fleksibelt og ligeledes kom til at præge
såvel danske hjem som rådhuse,
skoler og sygehuse med et enkelt udtryk.
Arne Jacobsen (1902-71) har også sat stort
præg på både arkitektur og design.
Han var inspireret af flere forskellige
stilarter — ikke mindst funktionanlismen.
Eksempler på hans arkitektur er Danmarks
Nationalbank i København og Aarhus
Rådhus. Eksempler på hans design er stolene
7'eren, Ægget samt Stelton kaffeog tekanderne og andet køkken- og
serveringsudstyr.
Dansk arkitektur og design er i dag præget af
stor mangfoldighed og globalt
udsyn. Arkitekten Jørn Utzon (1918-2008) var
en foregangsmand for denne
udvikling, da han i slutningen af 1950'erne
tegnede det ikoniske operahus i
Australiens største by Sydney. Bygningen er
udformet som store opretstående
skaller beklædt med et mønster af hvide
klinker. Den kan fra forskellige vinkler
minde om for eksempel en katedral, sejl på et
skib eller havets bølger.
Hermed blev vejen banet for en mere
eksperimenterende, ekspressiv og legende
byggestil, som har mødt stor international
anerkendelse. Aktuelt videreføres
den blandt andet af arkitekten Bjarke Ingels
(født 1974) og hans tegnestue BIG i
prestigebyggerier både i Danmark og udlandet.
Det gælder for eksempel Amager
Bakke, også kaldet Copenhill, der blev indviet
i 2019. Den fungerer både som
energieffektiv affaldsforbrænding og rekreativ
oase med skibakke, vandrerute
og klatrevæg.
SCENEKUNST
Scenekunsten omfatter en række forskellige
genrer: skuespil, ballet, opera,
musical og revy. Fælles for scenekunstens
forskellige genrer er, at de opføres
her og nu foran et publikum. Og som det er
tilfældet med andre kunstarter, er
også den danske scenekunst inspireret af
udlandet.
| tiden før kristendommens indførelse har man
brugt ritualer med dramatisk
optræden, som blev fremført for et publikum.
Med kristendommen kommer
den katolske kirkes skuespil til Danmark, og
spil bliver opført i forbindelse med
højtider.
Kongerne indbød i 1500- og 1600-tallet
udenlandske trupper til at optræde i
Danmark. Frederik den 2.s (1559-88) hof, hvor
man var meget interesseret i al
slags kunst, ansatte i 1586 en engelsk trup.
Komikeren William Kempe (cirka
1560-1603), der siden spillede hos William
Shakespeare, var en af truppens
medlemmer.
| 1700-tallet blev dansk-norske Ludvig Holberg
(1684-1754) opfordret til at skrive
komedier til teateret. Han blev så grebet af
arbejdet, at han på få år forfattede 25
komedier, hvor der bliver gjort grin med
borgere, bønder og adelsfolk. Ofte er det
en klog tjenestepige, der udtænker en intrige mod komediens
ufornuftige personer.
En af de mest opførte komedier er Erasmus Montanus (1723), hvor
studenten
Rasmus rejser fra København hjem til sine gamle forældre og sin
ventende
forlovede og praler af sin latinske lærdom. Holberg var den
første, der skrev
komedier på dansk, og komedierne spilles stadig ofte på danske
scener.
I begyndelsen af 1800-tallet fornys
scenekunsten. Romantikkens digtere brugte
dramatikken til at udtrykke store lidenskaber
og følelser. De fandt Motiver i historien, i folkeeventyr og folkeviser. Eksotisk
og eventyrligt stof var også vigtigt, og
den ledende nationalromantiske digter, Adam
Oehlenschlåger, lod sig inspirere
af de arabiske fortællinger i 1001 Nats
Eventyr, da han i 1805 skrev eventyrspillet Aladdin eller Den Forunderlige Lampe
om den unge dreng Aladdin, der får
fat i en gammel lampe, der viser sig at kunne
opfylde alle hans ønsker. Stykket
foregår i mellemøstlige omgivelser, men er
også en beskrivelse af personer og
typer i datidens København.
Det var eftertragtet blandt forfattere at
skrive for teateret. Dramatikken
blev anset for at være den fornemste kunstart.
Det Kongelige Teater blev en
vigtig kulturinstitution. Johan Ludvig Heiberg
(1791-1860) var sammen med
sin hustru Johanne Luise Heiberg (1812-90)
fremtrædende her. Han blev
direktør og forfatter for scenen, mens hun var
en beundret skuespillerinde.
De gjorde sig ikke mindst bemærket inden for
den fransk inspirerede genre
vaudeville, hvor dramatik og musik forenes I
lystspil, ofte om kærlighedsforviklinger blandt borgerskabets unge.
På Oehlenschlåger og Heibergs tid blev
balletten en førende del af scenekunsten. Koreografen August Bournonvilles
(1805-79) udgave af en italiensk ballet, Sylfiden, blev opført første gang på
Det Kongelige Teater i 1836. Hans koreografi er den eneste, som har overlevet.
Dermed er Sylfiden en af verdens ældste overleverede balletter. Sylfiden har en
romantisk handling om en ung skotsk mand, James, der på sin bryllupsdag løber
bort med en sylfide, det vil sige en usynlig kvinde af luft. Bournonville har
internationalt haft enorm betydning for balletten som kunstart. Hans tradition
blev videreført og fornyet i det 20. århundrede.
Flemming Flindt (1936-2009) har også været med
til at give dansk ballet stor
anseelse i udlandet. Sammen med rockmusikerne
i Savage Rose skabte han for
eksempel balletten Dødens triumf (1971) bygget
på et skuespil af den franskrumænske skuespilforfatter Eugéne lonesco.
Balletten begejstrede med sin
stærke kritik af et samfund på vej mod
undergangen, og den forargede også, da
flere dansere optrådte nøgne.
| slutningen af 1800-tallet skabte danske
forfattere en række dramaer, der
handlede om det moderne samfund og dets
menneskeskæbner. Den danskjødiske Henri Nathansens (1868-1944) drama
Inden for Murene handler om den
unge jødiske pige Esther Levin og den unge
ikke-jødiske Jørgen Herming, der
forelsker sig I hinanden. Deres forhold giver
problemer, fordi de har forskellig
kulturbaggrund. Skuespillet, der giver et fint
indblik i jødisk familieliv, blev opført
første gang i 1912 og er blevet genopført lige
siden på både Det Kongelige Teater
og scener rundt omkring i Danmark.
I januar 1939, otte måneder før 2. Verdenskrig
startede, havde Kjeld Abells
(1901-61) skuespil Anna Sophie Hedvig premiere
på Det Kongelige Teater. Skuespillet handler om lærerinden Anna Sophie
Hedvig, der under et besøg hos sin
familie i København fortæller, at hun har
slået den grusomme og tyranniske
skolebestyrerinde fru Møller ihjel. Anna
Sophie Hedvig er et politisk skuespil,
hvor Kjeld Abell indirekte opfordrer til
modstand mod fascisme og nazisme.
Digterpræsten Kaj Munk (1898-1944), der blev
myrdet af nazister i 1944, skrev
sit drama Niels Ebbesen, da han havde gjort op
med sine egne sympatier for
nazismen. Stykket bygger på en folkevise om
den unge jyske adelsmand, Niels
Ebbesen, deri 1340 dræber en af de store tyske
grever, som Danmark var pantsat
til. Stykket blev trykt og forbudt i 1942 og
først opført i 1945. Med historien om
Niels Ebbesen ville Munk vække danskerne til
modstand mod nazismen og den
tyske besættelsesmagt.
Det var ikke blot i skuespil, men i høj grad
også gennem revyerne, at kunstnere udtrykte modstand mod nazismen. Selv om
der var indført censur under
besættelsen, lykkedes det revyforfatteren Poul
Henningsen at indsmugle en
opfordring til modstand i Kjeld Abells revy
Dyveke (1940), hvor Liva Weel (18971952) sang Poul Henningsens vise ”Man binder
os på mund og hånd”. Det var
tilsyneladende en sang om fri kærlighed, men
publikum kunne ikke være i tvivl
om, at budskabet var modstand og sammenhold om
frihedsidealer. Teksten er
senere indsunget og udgivet af bandet
Outlandish i 2004.
Dansk scenekunst efter 2. Verdenskrig har
gjort sig gældende inden for forskellige genrer. En forløber for nutidens
standup-komedie var den dansk-amerikanske Victor Borges (1909-2000) shows med
komik og musik. Han fik stor
succes I USA med sit onemanshow Comedy in the
Music, der blev opført over
800 gange på Broadway i New York fra
1953-1956.
| 1970'erne arbejdede forskellige grupper med
politisk teater og gadeteater.
I Holstebro åbnede Odin Teatret i 1966 som en
international eksperimenterende
scene.
1 1960'erne og 70'erne blev tv-teateret
populært, især med Leif Panduros (192377) dramatik om konflikter i familien og
mellem generationer i en periode med
voksende velstand i Danmark. Folk samledes om
tv-skærmene, når Panduros
stykker blev spillet. Et af de bedste er
Farvel Thomas (1968) om en mand, der
havner i en dyb krise og ensomhed, da han
bliver skilt.
Line Knutzon (født 1965) har fra 1980'erne og
1990'erne været med til at
forny skuespilkunsten. Hendes dramatik er
satirisk, samfundskritisk og meget
morsom. Det er især hendes evne til at gøre
replikker absurde og vanvittige, der
får hendes stykker til at leve. Hendes første
større succes er stykket Først bliver
man jo født (1994), der foregår blandt beboere
i en opgang med lejligheder.
Musical-genren, der kombinerer traditionelt
skuespil og dialog med musik og
dans, blev populær fra slutningen af 1970'erne
og frem med genopsætning
af ældre amerikanske klassikere som Chicago og
Guys and Dolls. Musikeren
og komponisten Sebastian (født 1949) har skrevet
musik til nogle af genrens
største succeser på dansk grund som Skatteøen
(1986) og Ronja Røverdatter
(1991). Den sidste er baseret på en fortælling af den svenske
børnebogsforfatter
Astrid Lindgren.
Nye eksperimenterende scener er også åbnet fra 1980'erne og
frem, eksem-
pelvis Dr. Dante på Frederiksberg i København og Mungo Park i
Allerød i Nord-
sjælland. Og med standup-genrens popularitet i
nutiden har scenekunsten fået
nye genrer, der har appel til et stort
publikum. I den såkaldte standupcomedy
står komikeren på scenen og fremsiger jokes og
underholdende historier
direkte til publikum. Blandt de mest kendte
danske standupkomikere er Casper
Christensen (født 1968) og Anders Matthesen
(født 1975).
FILM
En række danskere er i tidens løb blevet
internationalt berømte som filmskuespillere eller som instruktører. Omkring år
1900 blev de første film optaget i
Danmark. Det var reportager om samfundet. |
1906 blev Nordisk Film grundlagt.
Herefter voksede den danske filmindustri
hurtigt og blev kendt i mange lande.
Asta Nielsen (1881-1972) var Danmarks første filmstjerne. Hun fik stor succes
med roller i stumfilm og indspillede mange
film i Tyskland i første halvdel af
1900-tallet. Hun blev fejret for sin erotiske
udstråling og sine evner til at udtrykke
hele følelsesregisteret på lærredet.
Carl Th. Dreyer (1889-1968) er den
ældre danske filmhistories vigtigste
instruktør. Film som Vredens Dag fra 1943 og den franske La
passion de Jeanne
d'Arc (Jeanne d'Arcs Lidelse og Død) fra 1928 har sikret Dreyer
berømmelse.
Dreyers nærbilleder og langsomme filmtempo
udmærkede hans film. Hans film
Ordet fra 1955 bygger på et drama af Kaj Munk,
og filmen kulminerer med en
scene, hvor en ung mor vækkes til live fra de døde. Dreyer skildrer det gribende
mirakel med en fremragende brug af nærbilleder
og klip.
Tidlige filmklassikere er desuden Astrid
Henning-Jensen (1914-2002) og Bjarne
Henning-Jensens (1908-95) Ditte Menneskebarn
(1946), Johan Jacobsens (191 272) Soldaten og Jenny (1947) og Henning
Carlsens (1927-2014) Sult (1966). De
tre film har fattigdom og udstødelse som
temaer og bygger på henholdsvis
romaner og skuespil.
Ditte Menneskebarn foregår i begyndelsen af
det 20. århundrede og handler om
en fattig pige, der er født uden for ægteskab
og udsættes for vold og Mishandling.
Hun bliver også selv gravid uden at være gift
og er fanget i fattigdommens onde
cirkel. Soldaten og Jenny skildrer forholdet
mellem en ung kvinde og en soldat,
der tilfældigt mødes på en bar. Jenny har
tidligere fået foretaget en abort, som
dengang var forbudt, og trues nu af straf og
udstødelse. Henning Carlsens Sult
foregår i slutningen af 1800-tallet og handler
om en ung forfatter, der strejfer
rundt i Norges hovedstad Kristiania (det
nuværende Oslo). Han er blevet smidt
ud af sit lejede værelse og har ikke penge til
mad. Han prøver at pantsætte sine
få ejendele, selv sine briller og knapperne i
sit tøj, og han ydmyger sig for at
skaffe et job. Hans situation bliver mere og
mere desperat, alt imens han færdes
blandt byens borgere, som om han ikke har
problemer.
Perioden fra 1950 til 1975 var en storhedstid
for kommercielle folkekomedier.
Den største succes og Danmarks mest sete film
blev Alice O'Fredericks (18991968) og Jon Iversens (1889-1964)
filmatisering af Morten Korchs (1876-1954)
roman De røde heste (1950). Filmen fortæller
den dramatiske historie om,
hvordan en ung landmand redder sin gård fra at
falde i skurkes hænder ved at
vinde et stort hestevæddeløb.
Erik Balling (1924-2005) lærte af
folkekomedierne og begejstrede publikum
med filmserien Olsenbanden på i alt 14 film,
den første fra 1968. Filmene er
inspireret af tegnefilm og handler om en
fiktiv dansk forbryderbande. Med Egon
Olsen som leder har banden store, snedige
planer for at begå et kup, der skal
gøre dem til millionærer, men som den for det
meste kommer helt galt afsted
med på en måde, som man må grine af.
Også på tv var Erik Balling en meget brugt
instruktør. Tv-serien Matador
udspiller sig i 1930'ernes og 1940'ernes
Danmark. Rammen om fortællingen er
den fiktive sjællandske provinsby Korsbæk. Vi
følger dens indbyggere og oplever
deres familieliv, karriere, kærlighed og kamp
med kønsrollerne. Tidens normer
og vigtige historiske begivenheder bliver
beskrevet. Seriens 24 afsnit blev første
gang vist i fjernsynet i 1978-82 og er senere
genudsendt talrige gange. Matador
er den mest sete tv-serie I Danmark
nogensinde. Manuskriptet blev skrevet af
blandt andre forfatteren Lise Nørgaard (født
1917).
Film for børn er en vigtig del af dansk
filmkunst. Busters Verden (1984) af Bille
August (født 1948) er en klassiker inden for
denne genre. Busters verden baserer sig
på en roman af den populære børnebogsforfatter
Bjarne Reuter (født 1950). | filmen
møder vi Buster, der har det svært både
derhjemme og i skolen, hvor han altid bliver
mobbet. Men hans fantasi og evner for
tryllekunst hjælper ham igennem mange
af vanskelighederne. | 1982 gav Folketinget
danske børnefilm bedre økonomiske
vilkår og anerkendte dermed børnefilmgenrens
kunstneriske betydning.
Der blev også produceret fremragende film om
børn og unge, som også var for
voksne. Nils Malmros (født 1944) instruerede
for eksempel en lang række film
om unge, blandt andre Kundskabens træ (1981).
Filmen handler om mobning
og forelskelser i en klasse af pubertetsbørn.
Nogle kammerater bliver lukket
ude af fællesskabet, og kæresteforhold
begynder og slutter meget pludseligt.
De voksne — både lærerne på skolen samt
forældrene — forstår ikke de unges
liv og deres forhold til hinanden. Mange
biografgængere — unge som voksne —
genkendte ofte sig selv i Malmros' skildring
af den tidlige ungdom.
Dogme 95 var et manifest, som instruktørerne
Lars von Trier (født 1956) og Thomas
Vinterberg (født 1969) i 1995 skrev sammen med
Søren Kragh-Jacobsen (født 1947)
og Kristian Levring (født 1957). De fire
”dogmebrødre” forpligtede sig til at lave
enkle film med fokus på den gode historie frem
for de tekniske effekter. Dogme
95 vakte opsigt, og flere dogmefilm blev store
succeser både blandt publikum og
kritikere I Danmark og udlandet. Lars von
Triers første dogmefilm var Idioterne
(1998), der handler om en flok voksne
mennesker, som vil provokere omgivelserne og realisere sig selv ved at spille
”idioter”, det vil sige retarderede.
Filmen afslører på humoristisk og tragisk vis
både gruppens selvoptagethed og omgivelsernes manglende tolerance. Lars von
Trier vandt desuden i 2000 Den Gyldne Palme for musical- filmen Dancer in the
Dark (2000), der havde den islandske sangerinde Bjork i hovedrollen.
Thomas Vinterbergs familiedrama Festen (1998)
vandt juryens specialpris (Prix du Jury) på filmfestivalen i Cannes i Frankrig
i 1998, mens en anden af hans film Druk (2020) vandt en Oscar i 2021. | Druk
forsøger fire gymnasielærere at gøre sig selv og deres liv mere spændende ved
at drikke, så de har alkohol i blodet hele dagen. Det går godt i begyndelsen,
men efterhånden kommer det ud af kontrol og ender i en tragisk ulykke.
Men det er også en film om at slippe
kontrollen i sit liv, at vågne op, mærke livet,
begynde at leve igen — og hvilke konsekvenser
det kan have. Ulykken i filmen er for
Thomas Vinterberg en konsekvens af at mærke
livet.
Også instruktørerne Gabriel Axel (1918-2014),
Bille August og Susanne Bier
(født 1960) har modtaget international
anerkendelse. Gabriel Axel vandt som den
første danske instruktør en Oscar for
filmatiseringen af Karen Blixens fortælling
Babettes Gæstebud (1987) i 1988 om, hvordan en
streng kristen menighed, der
fornægter livets goder, en dag får serveret et
overdådigt måltid og derfor pludseligt
bliver gladere og bedre mennesker.
Bille August vandt både en Oscar og De Gyldne Palmer for filmen
Pelle Erobreren (1987). Filmen er baseret på Martin Andersen Nexøs
verdensberømte roman fra begyndelsen af det 20. Århundrede. Susanne Bier har
vundet både en Oscar og en Golden Globe for Hævnen (2010), som sætter fokus på
i hvilke situationer i livet, det er henholdsvis rigtigt og forkert at, hævne
sig på andre.